Wywiad z Romanem Walasińskim - Prezesem Zarządu Spółki Swissmed Prywatny Serwis Medyczny

.jpg

Z Romanem Walasińskim – Prezesem Zarządu Spółki Swissmed Prywatny Serwis Medyczny – o budowie Grupy Kapitałowej Swissmed, planowanych przejęciach i rynku usług medycznych w Polsce rozmawia Artur Górski z serwisu newconnector.pl:


Artur Górski: Swissmed Prywatny Serwis Medyczny jest częścią Grupy Kapitałowej Swissmed. Czy mógłby Pan omówić strukturę całej Grupy Kapitałowej i powiedzieć jakie miejsce ma w niej kierowana przez Pana Spółka?

Roman Walasiński: W strukturach Grupy Kapitałowej Swissmed znajdują się cztery spółki, dwie medyczne i dwie spółki związane z obsługą nieruchomości – placówki szpitalnej w Warszawie i placówek w Gdańsku. Spółka medyczna - Swissmed Centrum Zdrowia S.A. (jednostka dominująca) świadczy usługi w zakresie lecznictwa zamkniętego i otwartego głównie na rzecz pacjenta, którego finansuje Narodowy Fundusz Zdrowia. Spółka Swissmed Prywatny Serwis Medyczny jest podmiotem świadczącym usługi medyczne na rzecz pacjenta prywatnego, (abonamenty, centra medyczne, pacjenci indywidualni).


A.G.: Czy Spółki te współpracują ze sobą w bezpośredni sposób?

R.W.: Oczywiście. Zarówno w zakresie działalności medycznej (wzajemna współpraca, w zależności od zakresu wykonywanych usług), a także współpraca ze spółkami nieruchomościowymi – usługi medyczne wykonywane są na bazie infrastruktury będącej własnością tych spółek.


A.G.: Od drugiego kwartału tego roku Spółka publikuje raporty kwartalne zarówno jednostkowe i skonsolidowane. Jest to efekt przejęcia w maju spółki EUROMED Sp. z o.o. Jakie nadzieje wiąże Pan z tym podmiotem? W ostatnim kwartale na poziomie jednostkowym zysk netto był wyższy niż na poziomie skonsolidowanym. Kiedy przejęta spółka zacznie generować zyski?

R.W.: Przejęcie Spółki Euromed pozwoliło nam na szybkie wejście na rynek warszawski i przejęcie 2 mln PLN przychodów. Na bazie tej spółki oraz nowo otwartego szpitala, Swissmed PSM będzie mógł oferować abonamenty medyczne dla nowych klientów. Głównym zadaniem tego podmiotu będzie zatem zapewnienie kompleksowej obsługi medycznej obecnym i przyszłym klientom.


A.G.: Czy w najbliższym czasie zamierzają Państwo przejmować kolejne podmioty?

R.W.: Niedawno otworzyliśmy szpital w Warszawie, po reorganizacji uruchomiliśmy przychodnię Euromed w budynku Millenium Plaza przy Al. Jerozolimskich, w Gdańsku do końca roku rozpoczną działalność dwie nowe przychodnie Swissmed PSM, ale apetyt nam nie słabnie, rozglądamy się za kolejnymi możliwościami poszerzenia sieci naszych usług.


A.G.: Spółka kontynuuje rozbudowę sieci przychodni. Czy w ostatnim kwartale tego roku uda się zakończyć proces inwestycyjny związany z dwoma nowymi placówkami?

R.W.: Wszystko na to wskazuje. Otwarcie nowych przychodni planowane jest na listopad i grudzień tego roku.


A.G.: Kiedy osiągną one pełną zdolność operacyjną?

R.W.: Pełną zdolnością operacyjną będą one dysponować w momencie otwarcia (niezbędne, wyposażenie, obsługa medyczna, lekarze specjaliści). Natomiast otwarcie nowych przychodni ma za zadanie zwiększenie przychodów z tytułu sprzedaży abonamentów medycznych oraz wejście na rynek usług rehabilitacyjnych. Szacujemy, że zapełnienie nowych przychodni klientami powinno nastąpić w ciągu roku od ich uruchomienia.


A.G.: Obecnie prowadzą Państwo działalność tylko w obrębie aglomeracji trójmiejskiej. Które regiony naszego kraju są Pana zdaniem interesujące do otwierania kolejnych placówek?

R.W.: Nie tylko w obrębie aglomeracji trójmiejskiej, we wrześniu otworzyliśmy szpital w Warszawie, działa już także przychodnia Euromed. Poza Trójmiastem i stolicą, nasze plany sięgają takich lokalizacji jak: Wrocław, Łódź, Poznań i Kraków.


A.G.: Czy widać obecnie tendencję odchodzenia od państwowej służby zdrowia na rzecz prywatnej?

R.W.: Od początku naszej działalności notujemy wzrost przychodów, trudno powiedzieć czy coraz lepsze wyniki w tym zakresie wynikają z masowego odchodzenia pacjentów od państwowej służby zdrowia, czy są wynikiem ogólnego rozwoju rynku prywatnych usług medycznych i zapotrzebowania społeczeństwa w tym zakresie.


A.G.: Kto jest dla Państwa Spółki najgroźniejszym konkurentem i czy dla klientów oprócz samej ceny usług ważne są także inne czynniki?

R.W.: Największymi naszymi konkurentami są ogólnokrajowe podmioty oferujące usługi medyczne. Należy jednak podkreślić, że korzystają one również z naszych usług. Dodatkowo w ostatnim okresie obserwujemy znaczący wzrost dynamiki przychodów z tego tytułu, co świadczy, że ich klienci lubią leczyć się w standardach oferowanych przez Swissmed PSM.


A.G.: Średnia wartość wskaźnika c/wk dla sektora ochrony zdrowia wynosi 4,6. W przypadku Spółki Swissmed Prywatny Serwis Medyczny wartość tego wskaźnika jest znacznie niższa kształtuje się na poziomie 1,3. Czemu Pana zdaniem Spółka jest tak nisko wyceniana?

R.W.: Uważam, że wynika to z przeprowadzanego właśnie procesu inwestycyjnego. Do momentu uruchomienia przychodni mamy do czynienia z pewną niepewnością co do powodzenia prowadzonych inwestycji. Uważam, że powinno to się zmienić w momencie, kiedy pokażemy rynkowi, że przychodnie te potrafią zarabiać konkretne pieniądze.


A.G.: Z kolei wskaźnik c/z dla Spółki jest ujemny. Jaka powinna być jego wartość po wynikach za ostatni kwartał tego roku?

R.W.: Jeżeli policzymy zysk netto Swissmed PSM za ostatnie 12 miesięcy zakończone 30-06-2011 r., to wynosi on 1.004.000 PLN (480 tyś za I pół 2011 i 524 tys. za II pół 2010) zatem przy obecnej cenie na poziomie około 1,7 PLN i aktualnej liczbie akcji, wskaźnik C/Z dla spółki SPSM wynosi 6,9. Nie jest on zatem ujemny.
Jeżeli mówimy o wynikach rocznych, to staramy się, aby nasi inwestorzy byli zadowoleni. Proszę jednak zwrócić uwagę, że rok obrotowy Spółki kończy się 31-03-2012 r.


A.G.: Czy zamierzają Państwo zwiększyć jakoś płynność obrotu akcjami Spółki?

R.W.: Cały rynek NewConnect charakteryzuje się niższą płynnością. Uważam, jednak, że w momencie zakończenia inwestycji płynność akcji powinna się poprawić.


A.G.: Czy GPW wzorem indeksu NCX Life Science powinna utworzyć taki indeks dla spółek związanych z ochroną zdrowia?

R.W.: Na pewno byłoby to korzystne zarówno dla analityków jak i dla poszczególnych inwestorów, gdyż pozwoliłoby to im na porównywanie wskaźników rynkowych dla poszczególnych spółek z takim indeksem.


A.G.: Jakie perspektywy widzi Pan dla rynku NewConnect?

R.W.: Uważam, że będzie na nim notowanych coraz więcej podmiotów. Notowanie Spółki na tym rynku jest elementem budowania marki oraz z pewnością otwiera nowe możliwości związane z finansowaniem poszczególnych projektów inwestycyjnych.


A.G.: Coraz ważniejsze stają się relacje inwestorskie. Czy ma Pan jakiś szczególny pomysł na budowanie zaufania do Spółki wśród inwestorów? Może darmowy pakiet medyczny dla inwestorów, którzy będą posiadali określoną liczbę akcji?

R.W.: Budowanie zaufania wśród inwestorów jest procesem długofalowym. Uważam, że najlepszym jego ambasadorem są osiągane wyniki finansowe, które to pozwalają chociażby na wypłatę dywidendy. W następnej kolejności są poszczególne akcje promocyjne. Proszę jednak zwrócić uwagę, że jesteśmy Spółką „na dorobku” i obecnie nie stać nas na tego rodzaju ekstrawagancje. Zatem w pierwszej kolejności stawiamy na wyniki finansowe, które powinny przełożyć się na wycenę akcji na rynku, a dopiero potem będziemy rozważać pozostałe możliwości.


A.G.: Bardzo Panu dziękuję za rozmowę i życzę dalszych sukcesów.