
Z Robertem Lorancem, Prezesem Zarządu Spółki Doradcy24 S.A., o przeprowadzanej restrukturyzacji, poprawie wyników finansowych, sytuacji na rynku doradztwa finansowego oraz o relacjach inwestorskich, rozmawia Artur Górski z serwisu NewConnector.pl:
Artur Górski: W pierwszym kwartale br. Spółka Doradcy24 wypracowała w końcu dodatni wynik finansowy. Jak udało się Państwu tego dokonać?
Robert Loranc: Realizowana przez ostatni rok w Spółce restrukturyzacja sukcesywnie z kwartału na kwartał skutkowała zmniejszeniem się straty finansowej poprzez jednoczesną redukcję kosztów działalności i wzrost przychodów ze sprzedaży. W pierwszym kwartale br. tendencja ta była już na tyle silna, że pozwoliła wypracować dodatni wynik finansowy. Mamy zatem do czynienia ze zjawiskiem systematycznej poprawy wyniku finansowego i elastycznym dostosowywaniem się do sytuacji rynkowej.
A.G.: Widoczny był również wyraźny wzrost wielkości sprzedaży. Z czego on wynikał?
R.L.: Spółka już w czwartym kwartale ubiegłego roku znacznie zwiększyła dynamikę rozwoju zewnętrznej sieci sprzedaży. W pierwszym kwartale br. rozwój ten objął nie tylko doradców wyspecjalizowanych w produktach hipotecznych, ale także doradców ubezpieczeniowo-inwestycyjnych oraz ekspertów w zakresie finansów firmowych. Działania te przełożyły się na wzrost przychodów ze sprzedaży w tych liniach produktowych, przy czym najsilniejszy wzrost odnotowaliśmy w produktach ubezpieczeniowo-inwestycyjnych.
A.G.: Nasza ostatnia rozmowa miała miejsce w czerwcu ubiegłego roku (http://www.newconnector.pl/wywiad-z-robertem-lorancem-prezesem-zarzadu-s...). Jak zmieniło się funkcjonowanie Spółki od tego czasu?
R.L.: Rozmawialiśmy wówczas m.in. o ofercie produktowej, jak również potrzebie dostosowania modelu biznesowego do zmieniającej się sytuacji na rynku w celu odzyskania przez Spółkę rentowności.
W zakresie oferty produktowej Spółka od tego czasu nie zmieniła swojego profilu specjalizacji, tj. czterech linii biznesowych – produktów hipotecznych, gotówkowych, ubezpieczeniowo-inwestycyjnych oraz rozwiązań finansowych dla przedsiębiorstw. Natomiast zakres palety produktowej w ramach poszczególnych linii biznesowych uległ znacznemu poszerzeniu. Zgodnie z zapowiedziami Spółka dostosowała swój model biznesowy do bieżącej sytuacji rynkowej, co pozwala z sukcesem reagować na zmiany i na bieżąco oferować naszym klientom najlepsze dla ich specyficznych potrzeb rozwiązania finansowe. Efektywnie wykorzystujemy CRM, call center, e-commerce oraz rozbudowujemy sieć sprzedaży i poszerzamy zakres zapewnianego doradcom wsparcia.
Udało nam się także wyraźnie obniżyć koszty funkcjonowania centrali, jak również struktur regionalnych. Wszystkie te działania realizowane konsekwentnie w omawianym okresie pozwoliły nam na odzyskanie rentowności i optymistyczne patrzenie w przyszłość.
A.G.: Czy mógłby Pan szerzej opowiedzieć o restrukturyzacji, która jest przeprowadzana przez Doradcy24?
R.L.: Restrukturyzacja kosztowa objęła zarówno strukturę organizacyjną w centrali, środki trwałe, jak również nierentowne oddziały własne. Wszystkie ponoszone nakłady finansowe rozpatrywane są pod kątem ich wpływu na przychody ze sprzedaży. W zakresie restrukturyzacji samej sprzedaży skupiamy się na dywersyfikacji przychodów równolegle w czterech liniach biznesowych, rozwijając się również, na przeżywającym kłopoty, rynku kredytów hipotecznych.
Znacząco poprawiliśmy także rentowność podejmowanych działań marketingowych.
A.G.: W ostatnim raporcie kwartalnym można dostrzec zmiany w strukturze przychodów. Jak będzie ona ewoluowała w kolejnych miesiącach?
R.L.: Chcielibyśmy w kolejnych miesiącach utrzymać tendencję z pierwszego kwartału. Jednak z uwagi na dużą dynamikę zmian rynkowych trudno w tym zakresie formułować wiążące prognozy. Z całą pewnością będziemy dalej elastycznie reagować na zachodzące zmiany wzmacniając swoją pozycję konkurencyjną w poszczególnych liniach biznesowych i dążąc w dalszym ciągu do wzrostu rentowności.
A.G.: Czy sytuacja na rynku doradztwa finansowego jest w chwili obecnej bardzo trudna?
R.L.: Sytuacja na rynku doradztwa finansowego jest aktualnie coraz bardziej wymagająca, co pozwala na poprawę pozycji konkurencyjnej podmiotom działającym z większą efektywnością, kosztem mniej efektywnych konkurentów. W dłuższej perspektywie spowoduje to swoiste oczyszczenie rynku i wpłynie pozytywnie na profesjonalizm świadczonych usług.
A.G.: Jakie elementy wyróżniają kierowaną przez Pana Spółkę na tle innych podmiotów z branży?
R.L.: Jesteśmy jedyną w pełni niezależną spółką doradztwa finansowego notowaną na NewConnect. Nasza oferta produktowa oparta o wcześniej wymieniane cztery linie biznesowe wyróżnia nas także pod względem jej różnorodności.
Najbardziej cieszy nas jednak to, że jako jedni z niewielu w branży sukcesywnie poprawiamy swoje wyniki finansowe.
A.G.: Czy odczuli Państwo negatywny wpływ afery związanej z Amber Gold na postrzeganie podmiotów zajmujących się doradztwem finansowym?
R.L.: Afera Amber Gold spowodowała dużo zamieszania na rynku, ale nie wpłynęła negatywnie na postrzeganie naszej Spółki przez klientów z uwagi na jakość świadczonych przez nas usług.
A.G.: Jak zbudowana jest sieć sprzedażowa Doradcy24? W jaki sposób będzie ona rozwijana?
R.L.: Spółka dysponuje zarówno siecią oddziałów własnych, jak i siecią zewnętrzną. W obu tych sieciach mamy struktury mobilne, MLM, jak również oddziały stacjonarne. Przeważająca część doradców specjalizuje się w określonej grupie produktowej, ale mamy także doradców uniwersalnych.
W najbliższym czasie będziemy rozwijać przede wszystkim sieć zewnętrzną doradców wyspecjalizowanych w poszczególnych grupach produktowych.
A.G.: Które kanały pozyskiwania nowych klientów należą Pana zdaniem do najskuteczniejszych?
R.L.: Najlepsze efekty przynoszą osobiste referencje i relacje rynkowe naszych doradców oraz e-marketing.
A.G.: W dalszym ciągu dość znaczącym problemem dla akcjonariuszy wydaję się być płynność obrotu. Czy Spółka nie planuje scalenia akcji w najbliższych miesiącach?
R.L.: W najbliższych miesiącach Spółka będzie koncentrowała się przede wszystkim na sukcesywnej poprawie rentowności działalności, co naszym zdaniem w połączeniu z odpowiednią polityką informacyjną wobec akcjonariuszy przełoży się na poprawę płynności obrotu akcjami. Na najbliższym WZA w czerwcu Zarząd nie planuje składania propozycji uchwały dotyczącej resplitu.
A.G.: Jak duże znaczenie w poprawie wyników finansowych Doradcy24 ma stabilność Zarządu, bowiem wcześniejsze częste zmiany w tym organie z pewnością nie wpływały pozytywnie na realizację strategii rozwoju?
R.L.: Ostatni rok pokazał, że konsekwentna realizacja określonych działań przez Zarząd przynosi pozytywne efekty dla Spółki. Uważam, że Spółka potrzebuje dalszej stabilizacji w tym zakresie.
A.G.: Czy planują Państwo opublikować prognozy finansowe na ten rok?
R.L.: Nie planujemy publikacji prognoz finansowych w tym roku z uwagi na dużą zmienność sytuacji rynkowej. Koncentrujemy się raczej na skuteczności bieżących działań i elastycznym reagowaniu na zmiany.
A.G.: Jaki wpływ na wyceny rynkowe spółek publicznych mają dobre relacje inwestorskie?
R.L.: Dobre relacje inwestorskie w naszej opinii mają fundamentalne znaczenie dla wyceny spółek publicznych. Doradcy24 podjęli w ubiegłym roku w tym zakresie współpracę z firmą PROFESCAPITAL Sp. z o.o., będącą autoryzowanym doradcą NewConnect, która przynosi coraz lepsze efekty. Zdajemy sobie jednak sprawę, że największe znaczenie dla rozwoju tych relacji ma sukcesywna poprawa wyników finansowych spółki.
A.G.: Bardzo dziękuję za rozmowę.

Robert Loranc - Prezes Zarządu Spółki Doradcy24 S.A.