Wywiad z Robertem Krassowskim - Przewodniczącym Rady Nadzorczej Spółki MBF Group S.A.

MBF


Z Robertem Krassowskim, Przewodniczącym Rady Nadzorczej Spółki MBF Group S.A., o wynikach finansowych w drugim kwartale, realizowanych projektach inwestycyjnych, efektach scalenia akcji oraz o nowym znaczącym akcjonariuszu, rozmawia Artur Górski z serwisu NewConnector.pl:


Artur Górski: Spółka MBF Group S.A. opublikowała właśnie wyniki finansowe za 2 kw. 2014 r. Czy mógłby je Pan nieco przybliżyć?

Robert Krassowski: Jesteśmy bardzo zadowoleni z procesu i efektu zmian, jakie wdrożono ponad rok temu w Spółce. Wyniki finansowe są tego najlepszym dowodem. Zgodnie z przekazanymi informacjami zawartymi w raporcie szczególną uwagę zwraca fakt coraz istotniejszego znaczenia działalności inwestycyjnej w Grupie MBF. W rachunku przepływów pieniężnych inwestorzy i akcjonariusze mogą znaleźć konkretne przełożenie na inwestycje kapitałowe realizowane przez MBF Group S.A.

W II kwartale 2014 roku Spółka uzyskała 267.569,35 zł przychodów ze sprzedaży wobec 204.700,73 zł tego samego okresu 2013 roku i wobec 118.300,00 zł w I kwartale 2014 roku. Strata netto w II kwartale wyniosła 32.832,99 zł wobec straty w roku ubiegłym na poziomie 12.093,32 zł.

Istotne znaczenie dla wyniku finansowego ma zamknięcie inwestycji w spółkę Certus Capital S.A., która zadebiutowała na rynku alternatywnym NewConnect w dniu 26 listopada 2013 roku. Inwestycja dokonana w ramach oferty IPO należała do bardzo udanych dając solidny zysk na poziomie przekraczającym 100%.


A.G.: Które czynniki zadecydowały o tym, że nie udało się wypracować w minionym kwartale oraz w całym pierwszym półroczu dodatniego wyniku netto?

R.K.: Przede wszystkim zdecydowały o tym koszty poniesione na inwestycje, które zostały przez Spółkę otwarte w pierwszej połowie 2014 roku. Co ważne, do końca bieżącego roku MBF Group zamierza wziąć udział jeszcze w co najmniej jednej inwestycji krótkoterminowej z horyzontem do 12-miesięcy.

Obecnie jesteśmy w trakcie negocjacji z dwiema obiecującymi spółkami, które oczekują dokapitalizowania prowadzonego biznesu. Docelowo zaś obie te firmy chcą stać się spółkami publicznymi i zadebiutować na giełdzie. Taki scenariusz z pewnością mógłby ułatwić wyjście z inwestycji naszej Spółce.

Pierwsza z firm, z którą prowadzimy rozmowy, działa w branży e-commerce na rynku urządzeń przenośnych, tabletów, palmtopów, czytników e-booków itd. Firma jest na etapie dynamicznego rozwoju i budowy sieci dystrybucji. Druga ze spółek jest przedsiębiorstwem posiadającym ponad 10-letnią historię, a działalność obejmuje segment związany z branżą ogrodniczą i ekologicznym paliwem opałowym - odbiorcami spółki są osoby indywidualne oraz przedsiębiorstwa przemysłowe. Przychody w 2013 roku sięgnęły 20 mln złotych przy zysku na poziomie 300 tys. zł.


A.G.: W lipcu Spółka poinformowała o objęciu udziałów w przedsiębiorstwie z branży Cleantech. Jak wyglądają plany jego rozwoju?

R.K.: Będąc szczegółowym, a obecnie pozwala nam już na to zawarta umowa, mówimy tutaj o spółce Apanet S.A z siedzibą we Wrocławiu. Głównym polem działalności Apanet są inteligentne systemy umożliwiające zmniejszanie zużycia energii oraz zwiększenie racjonalności jej zużycia. Firma tworzy systemy pomagające wprowadzić w życie tak zwane idee „Smart Grid” i „Smart City”.

Firma, w którą zainwestował MBF Group, w ostatnim czasie uzyskała status partnera LonMark International - organizacji zrzeszającej uczestników rynku otwartych systemów sterowania. Ponadto, przedsiębiorstwo czeka na realizację projektu w El Cazar w Hiszpanii, który uległ opóźnieniu ze względu na problemy techniczne po stronie kontrahenta. Na kolejny kwartał Apanet S.A. zaplanował testy, a po ich przeprowadzeniu rozpoczęcie działań marketingowych, które wspierać ma Ambasada Polski w Hiszpanii.


A.G.: Zwiększyli Państwo również zaangażowanie w AJ Finanse. Czy podmiot ten rozwija się zgodnie z oczekiwaniami?

R.K.: Dokupienie pakietu udziałów w spółce AJ Finanse Doradztwo Finansowe spowodowane jest chęcią większego zaangażowania w to przedsięwzięcie. Obecnie spółka jest w fazie budowy sieci punktów obsługi klienta na Górnym Śląsku ze szczególnym uwzględnieniem miast aglomeracji śląskiej. Kadrą zarządzającą w firmie są osoby od dawna związane z branżą pośrednictwa w udzielaniu pożyczek, kredytów i leasingu, dzięki czemu biznes rozwija się zgodnie z nakreślonymi planami.


A.G.: Pod koniec marca MBF Group zainwestowało w spółkę związaną ze sportem Getbol. Czym się ona dokładnie zajmuje oraz jaki jest jej model biznesowy?

R.K.: Zacznijmy od informacji o tej dyscyplinie sportu. Getbol oparty jest na grze w piłkę nożną jeden na jednego. Podstawy i zasady gry zostały opracowane w całości latach 90. XX wieku przez pana Przemysława Mielecha. W 2005 roku w Polsce było 2 tysiące zawodników i 21 klubów uprawiających Getbol.

Spółka pod firmą Getbol Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie posiada wszelkie prawa do dysponowania nazwą oraz prawami autorskimi do dyscypliny. Ponadto, oprócz popularyzacji dyscypliny spółka zajmuje się organizacją i przygotowaniem wydarzeń oraz produkcji z nią związanych, w tym produkcji telewizyjnych. Naszym zdaniem całe przedsięwzięcie jest bardzo obiecującym i przyszłościowym projektem. Bardzo łatwo można go skomercjalizować na poziomie klubów sportowych oraz przy produkcji programów rozrywkowych.

Obecnie kapitał zakładowy Getbol Sp. z o.o. wynosi 1 mln zł i dzieli się na 10.000 udziałów. MBF Group S.A. posiada 26% udziałów.


A.G.: Z kolei zmniejszył się Państwa udział w Rara Avis i Ads Promotion. Skąd takie decyzje inwestycyjne?

R.K.: Zejście poniżej 50% w kapitale zakładowym i głosach na walnym zgromadzeniu wyżej wymienionych podmiotów było celowym zabiegiem ze strony MBF Group. Docelowo nie chcemy przekraczać progu 50% w spółkach, w których jesteśmy udziałowcami. Natomiast decyzja o zredukowaniu zaangażowania w firmach nie miała nic wspólnego z bieżącą działalnością i wynikami osiąganymi przez te spółki.


A.G.: A jak przebiega działalność wydziału handlu algorytmicznego?

R.K.: Wydział zajmujący się algotradingiem, czyli handlem algorytmicznym, rozpoczął działalność z początkiem II kwartału 2014 roku. Spółka przywiązuje sporą wagę do prawidłowego rozwoju tego przedsięwzięcia, mając nadzieję na znaczną stopę zwrotu w przyszłości, tak z tworzenia systemów transakcyjnych na indywidualne zamówienia, jak i z inwestycji na własny rachunek.

Obecnie jesteśmy w trakcie testowania zaprojektowanych automatów transakcyjnych. Zamknięto listę instrumentów finansowych, na których przeprowadzane są testy: kontrakty terminowe na indeks WIG20 i WIG30, para walutowa EUR/USD, E-Mini S&P 500 oraz Gold Future.

Uruchomienie inwestycji na własny rachunek odbędzie się nie wcześniej niż w III kwartale 2014 roku, a Spółka poinformuje o tym fakcie w formie raportu bieżącego. Dodatkowo w celu zapewnienia przejrzystości w funkcjonowaniu wydziału, MBF Group będzie publikował raporty z przeprowadzanych testów, a w przyszłości z inwestycji na własny rachunek, które będą integralną częścią raportów kwartalnych oraz raportu rocznego. Przewidujemy, że pierwsze dane zostaną zaprezentowane już w najbliższym raporcie okresowym, czyli za III kw. 2014 roku.


A.G.: Czy scalenie akcji spełniło oczekiwania Zarządu i płynność obrotu zwiększyła się do pożądanego poziomu?

R.K.: Zdecydowanie jesteśmy zadowoleni z procesu scalenia akcji. Przede wszystkim pojedyncze transakcje nie powodują skokowych zmian procentowych kursu. Akcje Spółki są bardziej odporne na duże zmiany procentowe, co mogło powodować wrażenie niestabilności i spekulacji u potencjalnych inwestorów. Dzięki scaleniu, notowania akcji zapewniają prawidłową i rzetelną ich wycenę, co przy poprzedniej wartości nominalnej było utrudnione. Nie bez znaczenia jest fakt, iż działania Giełdy Papierów Wartościowych, operatora i nadzorcy rynku NewConnect, zachęcają do przeprowadzania operacji scalenia akcji celem wyeliminowania z obrotu spółek groszowych.


A.G.: Jaka będzie polityka dywidendowa Spółki w najbliższych latach?

R.K.: Obecnie za wcześnie jest na składanie szumnych obietnic. Zakładamy, że 2014 rok będzie potwierdzeniem wyjścia na prostą. Jeśli pozytywnie zostaną zakończone sprawy, które toczą się m.in. w sądach powszechnych, a co za tym idzie Spółka otrzyma należne jej środki, to całkiem realna staje się wypłata dywidendy za rok obrotowy 2015. Nie chcę jednak, żeby wypowiedź ta odbierana była jako deklaracja. To raczej nasz ambitny plan na przyszłość, natomiast nie wszystko zależy w nim od nas i naszych decyzji. Dokładamy wszelkich starań by bronić interesów Spółki oraz działać na rzecz jej dynamicznego rozwoju.


A.G.: Czy zamierzają Państwo być aktywni w zakresie pozyskiwania przez spółki zależne środków z funduszy UE?

R.K.: Dokładnie analizujemy nowe programy operacyjne w ramach Funduszy Europejskich na lata 2014-2020. Z uwagi na charakter działalności oraz prowadzone przedsięwzięcia szczególnie analizujemy wymagania i wytyczne dotyczące programów: Polska Cyfrowa (PO PC), Inteligentny Rozwój (PO IR) oraz Wiedza Edukacja Rozwój (PO WER). Na pewno spółki w grupie kapitałowej będą aktywnie prowadziły działania w celu pozyskania dofinansowań do poszczególnych projektów.


A.G.: W ostatnim czasie w akcjonariacie MBF Group pojawił się nowy inwestor. Jak odczytuje Pan ten sygnał?

R.K.: Cieszę się, że inwestorzy i akcjonariusze ufają nam i wierzą w procesy, które zachodzą w Spółce. Jesteśmy bardzo zadowoleni z tego, że w naszym akcjonariacie pojawił się kolejny znaczący inwestor posiadający ponad 5% akcji w kapitale zakładowym i głosach na walnym zgromadzeniu. To tylko potwierdza, że w Spółce wykonano szereg odważnych kroków, które ostatecznie przyniosły pozytywny efekt. To zaś z kolei zostało docenione przez akcjonariuszy.

Staramy się także budować jak najlepsze relacje inwestorskie oraz być spółką transparentną i przejrzystą w działaniach. Efektem czego w maju 2014 roku MBF Group S.A. przystąpiła do SEG i jest członkiem wspierającym Stowarzyszenia Emitentów Giełdowych.


A.G.: ZWZA Spółki zatwierdziło zmiany w Statucie i uchwaliło możliwość podwyższenia kapitału zakładowego w ramach kapitału docelowego o 1,4 mln zł. Czy planowana jest w najbliższym czasie jakaś emisja?

R.K.: Jak powszechnie wiadomo zgodnie z art. 444 § 1 KSH Statut może upoważnić Zarząd na okres nie dłuższy niż trzy lata do podwyższenia kapitału zakładowego. Zarząd MBF Group S.A. może więc skorzystać z upoważnienia przez dokonanie jednego lub kilku podwyższeń kapitału zakładowego - w ramach kapitału docelowego. Inwestorzy powinni wiedzieć, że uchwała Zarządu podjęta w granicach Statutu zastępuje uchwałę walnego zgromadzenia o podwyższeniu kapitału zakładowego.

Dodatkowo, upoważnienie Zarządu Spółki do podwyższenia kapitału zakładowego w ramach kapitału docelowego może przewidywać emitowanie warrantów subskrypcyjnych, o których mowa w art. 453 § 2 KSH. Do emisji warrantów subskrypcyjnych stosuje się przepisy art. 447 KSH.

Uchwalone podwyższenie kapitału zakładowego, o które Pan pyta, ma więc dwa cele. W przypadku gdy pozyskamy inwestora, który zainteresowany będzie dokapitalizowaniem Spółki – podwyższenie w ramach kapitału docelowego znacznie skróci proces formalny i decyzyjny. Po drugie, w Spółce trwają prace nad programem motywacyjnym, który uzależniony byłby od wyników Spółki oraz jej wyceny rynkowej. Zakładamy, że jednym z elementów programu byłyby warranty subskrypcyjne, które Spółka zaoferuje kluczowym pracownikom i współpracownikom Grupy MBF.


A.G.: Dość często używanym instrumentem finansowania przez spółki publiczne są obligacje korporacyjne. Jak bardzo konkurencyjnym źródłem finansowania są dzisiaj papiery dłużne?

R.K.: Wydaje się, że boom na obligacje korporacyjne powoli mija. Wprawdzie w porównaniu z kredytami i pożyczkami bankowymi spółki oferują nadal bardzo korzystne oprocentowanie, ale moim zdaniem obecnie podaż tych papierów powoli zaczyna przerastać popyt. Osobnym tematem jest niska jakość zabezpieczeń papierów dłużnych, które proponują inwestorom emitenci. Nie chciałbym być złym prorokiem, ale moim zdaniem kilku emitentów może mieć poważne kłopoty ze spłatą zobowiązań wobec obligatariuszy.


A.G.: Czy mógłby Pan podsumować ubiegły rok? Co można uznać za największy sukces MBF Group, a co za największą porażkę?

R.K.: Patrząc wstecz na rok 2013 należy stwierdzić, że wszystkie założone cele zostały wykonane z najwyższą starannością i dbałością o szczegóły. Potrafiliśmy wdrożyć nowy model funkcjonowania, a udało się to uczynić bez utraty kontrahentów i rynku, na którym firma działała. Bez wątpienia kluczowym wydarzeniem mającym wpływ na rozwój MBF Group w latach 2014-2016 miało przyjęcie przez Zarząd nowej strategii rozwoju opartej na trzech najważniejszych założeniach: budowa silnej grupy kapitałowej, innowacyjność w oferowaniu produktów i usług oraz relacje biznesowe.

Wyniki, które Spółka osiągnęła w 2013 roku, potwierdziły słuszność przyjętej strategii rozwoju. W porównaniu do lat ubiegłych firma potrafiła wypracować solidny zysk, który gwarantuje jej rozwój i stabilność finansową. Obecnie inwestorzy nie muszą obawiać się o przyszłość Grupy MBF, w tym regulowanie zobowiązań czy płynność finansową. Co równie istotne, firma nie jest obciążona kredytami bankowymi i nie posiada istotnego zadłużenia.

Efekty poczynionych w minionym roku inwestycji oraz wynik przeprowadzonej restrukturyzacji i wdrożenia nowej strategii powinny być widoczne jeszcze bardziej w latach kolejnych. Wydaje się, że wszystko co trudne i niepokojące firma ma już za sobą.


A.G.: Jak ocenia Pan zmiany regulacyjne w funkcjonowaniu rynku NewConnect?

R.K.: Zmiany zaproponowane przez Giełdę Papierów Wartościowych to krok w dobrym kierunku. W gestii Giełdy pozostaje teraz skuteczne egzekwowanie regulaminów oraz dalsze działania, które mogłyby oczyścić rynek NewConnect z niepotrzebnych podejrzeń i zarzutów. Chodzi tu przede wszystkim o zarzuty o brak przejrzystości w polityce informacyjnej emitentów, niską wartość notowanych na nim spółek, wysoką podatność na nagłe zmiany kursu czy wreszcie wyeliminowanie spółek, których celem są jedynie działania marketingowe połączone z kolejnymi emisjami akcji natychmiast wpuszczanymi do obrotu. Jeśli GPW poradzi sobie z tymi kwestiami to będzie to miało pozytywny efekt tak dla inwestorów i akcjonariuszy, jak i wszystkich spółek notowanych na rynku alternatywnym NewConnect.


A.G.: Bardzo dziękuję za rozmowę.


.jpg
Robert Krassowski, Przewodniczący Rady Nadzorczej Spółki MBF Group S.A.