Wywiad z Prezesem Spółki MARKA

.png

Z Krzysztofem Jaszczukiem, Prezesem Spółki Marka, która pozyskała w ofercie prywatnej 6,2 mln zł i zamierza zadebiutować na rynku NewConnect w pierwszej połowie września rozmawia Artur Górski z serwisu newconnector.pl:


Artur Górski: Spółka pozyskała z oferty prywatnej 6,2 mln zł. To stosunkowo dużo w porównaniu do ostatnich ofert prywatnych na rynku NewConnect. Jak udało się wam tego dokonać?

Krzysztof Jaszczuk: Marka działa na ciekawym, rosnącym rynku szybkich pożyczek gotówkowych, co niewątpliwie zachęciło inwestorów do zakupu naszych akcji. Niewątpliwie wpływ na ich decyzje inwestycyjne miały nasze plany dotyczące rozszerzenia sieci sprzedaży poprzez otwarcie nowych placówek. Poza tym spółka działa na rynku już od kilku lat i sprzedawała nie tylko przyszłość, ale również fundamenty.


AG: Ilu inwestorów objęło Państwa akcje w private placement? Czy były wśród nich osoby prawne?

K.J.: W ofercie wzięło udział 22 inwestorów, z czego kilka to instytucje finansowe. Na tym etapie nie możemy jednak zdradzać ich nazw.


AG: Na co przeznaczone mają zostać pozyskane środki?

K.J.: Pieniądze z oferty w ponad 60 proc. już przeznaczyliśmy na otwarcie nowych biur w Rzeszowie, Radomiu i Olsztynie. Na otwarcie jednego biura i kapitał obrotowy dla niego potrzebowaliśmy ok. 1,5 mln zł. Poza tym część kapitału z oferty prywatnej pójdzie na kapitał obrotowy już istniejących placówek w Białymstoku oraz Lublinie.


AG: Obecnie spółka Marka prowadzi działalność głównie we wschodniej części Polski. Czy planują Państwo ekspansję terytorialną?

K.J.: Docelowo swoim zasięgiem chcielibyśmy objąć całą Polskę. Jednak w najbliższym czasie chcemy skupić się na rozwoju pięciu istniejących placówek. Więcej informacji na temat naszego dalszego rozwoju zamierzamy przedstawić pod koniec roku.


AG: Czy mniejsze podmioty świadczące podobne usługi finansowe mogą stać się dla Państwa potencjalnymi obiektami do przejęcia?

K.J.: W najbliższym czasie zakładamy organiczny wzrost, ale w dłuższej perspektywie nie wykluczamy rozwoju również poprzez przejęcia.


AG: Na rynku NewConnect notowana jest spółka Wierzyciel. Czy jest ona dla Państwa znaczącym konkurentem?

K.J.: Na pozabankowym rynku szybkich pożyczek gotówkowych działa kilkunastu graczy i Wierzyciel jest jednym z nich. Nie oznacza to jednak, że mamy identyczne modele biznesowe. Marka prowadzi sprzedaż poprzez własne placówki oraz przedstawicieli handlowych, z kolei Wierzyciel korzysta z usług współpracujących z nim agencji pożyczkowych. Wierzyciel udziela też również większych pożyczek i na dłuższy okres spłaty niż Marka.


AG: W ostatnim czasie widać rozwój rynku pożyczek smsowych. Jedna ze spółek oferujących taką formą pożyczek, SMS Kredyt Holding, jest także notowana na alternatywnym rynku. Jak ocenia Pan perspektywy rozwoju tego segmentu rynku?

K.J.: SMS Kredyt Holding bazuje na potencjale jaki stoi przed całą branżą pożyczek gotówkowych. W związku z wysokim stopniem nasycenia rynku oraz restrykcyjną polityką banków po kryzysie i na skutek wprowadzenia rekomendacji T szacuje się, iż w najbliższych latach nastąpi spadek dynamiki zadłużenia bankowego na korzyść zadłużenia pożyczek gotówkowych. Obecnie jednak nie planujemy wejścia w segment pożyczek sms-owych.


AG: Jakie są prognozy wyników finansowych spółki i jak wygląda ich realizacja po pierwszym półroczu?

K.J.: Nie publikujemy prognoz finansowych. W pierwszej połowie bieżącego roku przychody spółki wzrosły o 47 proc. do 3,9 mln zł w porównaniu z analogicznym okresem w 2010 r. Pierwsze półrocze Marka S.A. zakończyła z dodatnim wynikiem netto 0,62 mln zł.. Liczymy, że w kolejnych okresach sprawozdawczych uda nam się utrzymać wysoką dynamikę wzrostu.


AG: Jak polityka Państwa w zakresie regulacji dot. kredytów i pożyczek może wpływać na rozwój biznesu w Państwa spółce?

K.J.: Po pierwsze wprowadzenie rekomendacji T, które sprawia, że zobowiązania banków z tytułu spłaty rat nie powinny przekraczać 50% dochodów kredytobiorców może doprowadzić do napływu 3 milionów klientów do spółek z naszej branży. Ponadto, pozytywnie na nasz biznes może działać ustawa antylichwiarska (ograniczenie oprocentowania kredytu do czterokrotności stopy lombardowej, ograniczenie opłaty za rozpatrzenie wniosku oraz prowizji do 5%, brak informacji na temat ograniczenia innych kosztów).


AG: W dzisiejszych czasach coraz większe znaczenie odgrywają relacje inwestorskie. Czy mają Państwo jakiś szczególny pomysł na ich rozwój w Spółce?

K.J.: Już na etapie wprowadzania Spółki postawiliśmy mocny akcent na relacje z inwestorami i szerszym rynkiem. Zamierzamy kontynuować politykę pełnej transparentności, gdyż jesteśmy to winni naszym inwestorom, którzy nam zaufali. W pełni rozumiemy, że obecność na rynku kapitałowym to nie tylko przywileje, ale również obowiązki. Będziemy wykorzystywali nie tylko narzędzia, do korzystania z których zobowiązuje nasz organizator rynku (raporty bieżące, miesięczne). Chcemy aktywnie komunikować się z prasą finansową, umożliwiać kontakt z inwestorami poprzez czaty jak i też bezpośrednie spotkania w trakcie konferencji poświęconych rynkowi kapitałowemu.


AG: Kiedy należy się spodziewać debiutu Marki na rynku NewConnect?

K.J.: Oczekujemy, że uda nam się zadebiutować jeszcze w pierwszej połowie września.


AG: Dziękuję za rozmowę.