
Z Pawłem Piwowarczykiem, Specjalistą ds. Rozwoju w Spółce Dom Lekarski S.A., o przeznaczeniu środków z oferty prywatnej, przedmiocie działalności, sytuacji w branży oraz o dokonanych inwestycjach i ich wpływie na rozwój firmy, rozmawia Artur Górski z serwisu NewConnector.pl:
Artur Górski: Spółka zadebiutowała na rynku NewConnect w styczniu 2011 roku. W ofercie prywatnej udało się Państwu pozyskać 920 tys. zł. Na co zostały przeznaczone pozyskane środki finansowe?
Paweł Piwowarczyk: Pozyskane środki przeznaczyliśmy na zakup 60% udziałów w spółce Szpital Powiatowy w Gryfinie sp. z o.o., budowę Centrum Medycznego będącego pionierskim w skali kraju rozwiązaniem dotyczącym lokalizacji placówki w centrum handlowym oraz inwestycje w innowacyjny sprzęt dla pozostałych placówek Domu Lekarskiego S.A.
A.G.: Jak oceniłby Pan z perspektywy czasu decyzję o staniu się spółką publiczną?
P.P.: To była bardzo dobra decyzja, potwierdzeniem tego są przygotowania do kolejnej emisji planowanej na początek przyszłego roku. Pozyskane środki umożliwiły wzmocnienie sektora usług szpitalnych, a przyjęte zasady ładu korporacyjnego budzą zaufanie wśród potencjalnych partnerów biznesowych, w tym głównie jednostek samorządu terytorialnego.
A.G.: Dom Lekarski działa w szerokorozumianym sektorze opieki zdrowotnej. Czy mógłby Pan uszczegółowić przedmiot działalności spółki?
P.P.: Dom Lekarski świadczy usługi medyczne z zakresu okulistyki, ortopedii, chirurgii ręki, rehabilitacji, ginekologii, laryngologii a także chirurgii ogólnej, chirurgii plastycznej oraz stomatologii. Ponadto w Szpitalu Powiatowym w Gryfinie działają oddziały: chirurgiczny, ginekologiczno – położniczy, neonatologiczny oraz interna, a także zakład opiekuńczo leczniczy oraz poradnie specjalistyczne. Dom Lekarski S.A. świadczy także usługi z zakresu szeroko rozumianego consultingu oferując m.in. opracowanie programów restrukturyzacji i modernizacji publicznych placówek ochrony zdrowia.
A.G.: Czy planowana jest ekspansja terytorialna?
P.P.: Tak, ekspansja ma już miejsce, czego przejawem jest inwestycja we wspomniany już gryfiński szpital. Obecnie prowadzimy również rozmowy na temat pozyskania kolejnych placówek szpitalnych zarówno w województwach zachodniopomorskim i pomorskim w ramach projektu Północna Grupa Szpitalna jak i na terenie całej Polski.
A.G.: Czy może Pan powiedzieć cos więcej na temat Północnej Grupy Szpitalnej?
P.P.: Północna Grupa Szpitalna to projekt stworzenia sieci placówek szpitalnych i przychodni, skoncentrowanych na północy Polski, przede wszystkim w województwach zachodniopomorskim i pomorskim, realizujących świadczenia w oparciu o kontrakt z NFZ. Budowa takiej sieci to lata ciężkiej pracy, której efektem będzie stworzenie współpracujących ze sobą placówek o wysokiej efektywności ekonomicznej, zapewniających mieszkańcom dostęp do opieki medycznej na najwyższym światowym poziomie.
A.G.: Jaka sytuacja panuje obecnie na rynku prywatnych usług medycznych i jakie perspektywy dostrzega Pan dla jego dalszego rozwoju?
P.P.: Nasz rynek usług medycznych jest jednym z najszybciej rozwijających się w całej Unii Europejskiej - wydatki na usługi medyczne rosną w tempie ponad 6% rocznie. Nie mniej jednak Polski rynek ciągle jest znacznie mniejszy niż w innych krajach unii. Sądzę, że w czasie najbliższych kilku lat tempo wzrostu się utrzyma, a strumień prywatnych pieniędzy wydawanych na opiekę medyczną będzie rosnąć. Wynika to przede wszystkim z dynamicznie starzejącego się polskiego społeczeństwa, stale zwiększającej się oczekiwanej długości życia oraz konieczności wdrażania coraz bardziej zaawansowanych technologicznie, a więc bardzo kosztownych metod leczenia. Dodatkowym katalizatorem dokonujących się zmian są regulacje prawne, które w sposób szczególny wpływają na lecznictwo szpitalne.
A.G.: Celem misyjnym Domu Lekarskiego jest „odbudowanie zaufania pacjentów do publicznych szpitali poprzez zwiększenie dostępu do usług medycznych oraz wzrost skuteczności leczenia w dobrze prosperujących zakładach opieki zdrowotnej”. W jaki sposób udaje się Państwu realizować ten cel?
P.P.: I tutaj wracamy do projektu Północnej Grupy Szpitalnej, ale to już dość szczegółowo omówiłem. Drugim zasadniczym elementem umożliwiającym realizację naszego celu misyjnego są środki unijne. Przy ich udziale zostają wprowadzane najnowocześniejsze techniki medyczne, pacjenci otrzymują usługi najwyższej jakości, dzięki którym czas leczenia ulega skróceniu, a ryzyko powikłań maleje, przebywają w nowych pięknie wyposażonych pomieszczeniach, gdzie zajmuje się nimi doskonale przeszkolony personel. To wszystko wpływa na zerwanie z powszechnym wizerunkiem zaniedbanych placówek ochrony zdrowia. Dom Lekarski S.A. ma duże doświadczenie w pozyskiwaniu środków z różnych programów, całkowita wartość projektów zrealizowanych przy udziale środków unijnych to prawie 10 mln zł.
A.G.: W ubiegłym roku Dom Lekarski S.A. dokonał zakupu akcji spółki Thomas Lowerton Lakarhuset AB. Jakie korzyści odniósł Dom Lekarski dzięki byciu akcjonariuszem spółki Thomas Lowerton?
P.P.: Thomas Lowerton Lakarhuset AB jest spółką kapitałową prawa szwedzkiego, działającą w sektorze medycznym. Spółka rozwija się także na rynku brytyjskim - Londyn oraz duńskim – Kopenhaga. Nabycie 27% akcji spółki Thomas Lowerton Lakarhuset AB jest działaniem zmierzającym do ekspansji na rynki zagraniczne, co umożliwi bezpośredni eksport usług medycznych oraz wzrost sprzedaży wynikającej z tak zwanej "turystyki medycznej", do klinik prowadzonych przez spółkę Dom Lekarski S.A. na terenie Polski. Z perspektywy roku można powiedzieć, że widoczne są pierwsze efekty współpracy. Przewidujemy, że kolejne lata przyniosą dalsze korzyści, zarówno w postaci dalszego wzrostu liczby pacjentów, jak również przepływu wiedzy dotyczącej spełniania specyficznych wymagań pacjentów z krajów skandynawskich.
A.G.: Relacje inwestorskie są coraz istotniejszym czynnikiem rynków kapitałowych. W jaki sposób chcą Państwo wykorzystywać kanały komunikacji z inwestorami?
P.P.: Przywiązujemy bardzo dużą wagę do utrzymywania i rozwijania poprawnych relacji inwestorskich. Dom Lekarski S.A. jest w trakcie wdrażania strategii informacyjnej przy wykorzystaniu szerokiego wachlarza narzędzi. Z początkiem listopada ruszyła nowa strona internetowa w układzie, który porządkuje i rozszerza informacje o firmie. Na początek stycznia 2013 planowane jest uruchomienie aplikacji mobilnej na smartfony, dzięki której inwestorzy będą mieli na bieżąco dostęp nie tylko do notowań czy raportów, ale także do publikacji medialnych i materiałów promocyjnych. Sądzę, że wprowadzane rozwiązania umożliwią pozyskanie wartościowej i pełnej wiedzy na nasz temat.
A.G.: Bardzo dziękuję za rozmowę.

Paweł Piwowarczyk, Specjalista ds. Rozwoju w Spółce Dom Lekarski S.A.