Wywiad z Grzegorzem Olesiem - Prezesem Zarządu Spółki Luxima S.A.

LUX


Z Grzegorzem Olesiem, Prezesem Zarządu Spółki Luxima S.A., o przeprowadzanej restrukturyzacji, strukturze sprzedaży, wynikach finansowych oraz o strategii rozwoju, rozmawia Artur Górski z serwisu NewConnector.pl:


Artur Górski: Jest Pan nowym Prezesem Zarządu Spółki Luxima S.A. Jakie zmiany planuje Pan wprowadzić w działalności przedsiębiorstwa?

Grzegorz Oleś: Wprowadzam synergiczne zmiany we wszystkich obszarach firmy: od produkcji do sprzedaży i marketingu. Pragę optymalnie wykorzystać kompetencje wszystkich pracowników firmy, a obszary, które będą tego wymagały, wzmocnię nowymi zasobami. Na chwilę obecną optymalizacja funkcjonowania firmy to najważniejsza ze zmian. Jestem przekonany, że nasze moce produkcyjne oraz unikalny know-how w dziedzinie oświetlenia pozwolą firmie skutecznie zdobywać nowe rynki.


A.G.: Czym dokładnie zajmuje się kierowana przez Pana Spółka?

G.O.: Obecnie zajmujemy się produkcją i sprzedażą opraw oświetleniowych. Ta fraza nie oddaje jednak ducha firmy. Luxima to ludzie, których pasją jest światło. Chcę, aby ta pasja znalazła odzwierciedlenie w projektowaniu i dostarczaniu nowatorskich produktów oświetleniowych dostosowanych do indywidualnych potrzeb klientów. Na całym świecie.

Klienci z satysfakcją współpracują z nami, uzyskując nie tylko profity ekonomiczne z nabycia naszych produktów, ale przede wszystkim korzyści funkcjonalne wynikające z ich użytkowania. W konsekwencji generujemy coraz większe obroty i mamy środki na dalszy rozwój i poszerzanie zespołu.


A.G.: Jak kształtuje się obecnie struktura sprzedaży Luximy? Które produkty mają największy udział w wypracowywanych przychodach, a które pozwalają na uzyskiwanie najwyższych marży?

G.O.: Największy udział w przychodach mają oprawy serii AQUA. Popularnością w tym segmencie cieszą się AQUA LED często projektowane i konstruowane indywidualnie według wymagań klienta. Tą linię produktową docenili klienci w Polsce, jak choćby prestiżowy hotel Arłamów, jak również i za granicą, m.in. w Dubaju, Nowej Zelandii, Austrii czy w Rosji.


A.G.: Którymi kanałami pozyskiwani są nowi klienci? Czy odświeżenie strony internetowej oraz umieszczenie reklam w branżowej prasie odniosło pożądane skutki?

G.O.: Zmodernizowanie strony internetowej czy reklamy w prasie branżowej to tylko niektóre elementy nowej strategii firmy. Nakierowanie na satysfakcję klienta oraz wzmocnienie sprzedaży jest fundamentem, na którym będziemy budować przyszłość. Jestem pewien, że kompleksowe wprowadzenie nie jednej, lecz szeregu zmian, przyniesie pożądane rezultaty.


A.G.: W raporcie okresowym za IV kwartał 2013 r. poinformowali Państwo o rozszerzeniu oferty produktów o linię Eko-line. Czym się one charakteryzują i czy widać już efekty wprowadzonych zmian?

G.O.: Unikalna wartość dodana opraw rastrowych wytwarzanych przez Luximę to jakościowe produkty przeznaczone do użycia w dużych, prestiżowych inwestycjach, gdzie jakość wykończenia obiektu decyduje o sukcesie inwestycji. Import tanich opraw rastrowych z krajów azjatyckich powoduje przejęcie przez nie dużej części rynku. Spółka postanowiła zawalczyć także o ten segment rynku uruchamiając w 2013 roku nową linię opraw Eko – z zastosowaniem atrakcyjnych cenowo komponentów. Oferta jednak nie spotkała się z istotnym zainteresowaniem, gdyż nawet przy zastosowaniu tańszych rozwiązań, cena polskich opraw nadal nie jest konkurencyjna na rynku chińskich rozwiązań niskobudżetowych.


A.G.: Jak wygląda sytuacja w branży, w której Luxima prowadzi swoją działalność? Czy można dostrzec oznaki ożywienia w sektorze budownictwa?

G.O.: Dostrzegamy symptomy ożywienia w sektorze budownictwa i przewidując, że prawdziwy boom nastąpi między 2015 a 2020 r. Dotyczy to zarówno budownictwa komercyjnego, będącego tradycyjnie głównym odbiorcą naszych opraw, jak i mieszkaniowego, które także zaczyna sięgać po nasze produkty. Rynek oświetleniowy zmienia się dynamicznie wraz z wprowadzaniem nowych technologii. Wygrywają te firmy, które dopasowują się do trendów rynkowych i wymagań klientów lub wręcz są w stanie je wykreować. Jestem przekonany, że Luxima ze swoim know-how, elastycznością produkcji, a także przy odpowiednich nakładach i mądrym zarządzaniu ma duże szanse by w dłuższej perspektywie zdobyć nawet kilkuprocentowy udział w rynku światowym.


A.G.: Wyniki finansowe Spółki w minionym roku nie należały niestety do najlepszych. Jakie czynniki miały na to wpływ?

G.O.: Mimo wszystko rejestrujemy tendencję wzrostową i jesteśmy przekonani, że po wdrożeniu nowej strategii, która polega głównie na mobilizacji mocy sprzedażowych, wyniki finansowe Luximy będą się polepszać z każdym kolejnym kwartałem. Jestem pewien, że wprowadzane zmiany będą korzystne dla Spółki, jej pracowników oraz naszych udziałowców.


A.G.: W jakich obszarach funkcjonowania Spółki prowadzone są działania restrukturyzacyjne? Które z nich są najbardziej kluczowe?

G.O.: Zmiany już następują we wszystkich obszarach firmy. Dział produkcji skupia się na dopasowaniu produktów do potrzeb klientów i trendów rynkowych, a także na elastycznym wykorzystaniu mocy produkcyjnych. Dział Wsparcia Sprzedaży (DWS) koncentruje się na profesjonalnej obsłudze klienta, przygotowaniu oferty produktowej adresowanej na rynki globalne, a nade wszystko, jak nazwa wskazuje, wspieraniem pracy grupy Doradców Technicznych - grupy, która niebawem zapewni stałą obsługę na poziomie oczekiwanym przez klientów.


A.G.: Czy ten rok uda się już zakończyć dodatnim wynikiem netto?

G.O.: Przy realizacji zaplanowanej strategii wynik finansowy Luximy z całą pewnością ulegnie pozytywnej zmianie. Spodziewany wzrost liczby zamówień oraz wprowadzenie nowego asortymentu pozwala optymistyczne spoglądać na wyniki końcowe roku bieżącego. Luxima jest Spółką o dużym potencjale rozwoju, a sprawne zarządzanie sprzedażą i produkcją pozwoli na prezentację pozytywnych wyników finansowych. Strategia zakłada, że w okresie od maja 2014 r. do końca 2015 r. Spółka powinna osiągnąć obrót 7 mln zł.


A.G.: Jak wygląda strategia rozwoju Luximy na najbliższe lata? Jakie cele, zarówno finansowe jak i organizacyjne, stawiają sobie Państwo na ten okres?

G.O.: Długoterminowa strategia zakłada zbudowanie solidnej polskiej firmy o zasięgu międzynarodowym, której istotą jest sprawna organizacja handlowa, wprowadzenie nowoczesnych form komunikacji z klientem oraz sprawnych systemów sprzedażowych. Dla rozwoju produkcji wykorzystamy położenie w strefie ekonomicznej w Ełku. Przy wprowadzeniu zaplanowanych zmian i nakładzie inwestycyjnym na poziomie 2 mln zł, Luxima do końca 2024 r. powinna osiągnąć obrót roczny na poziomie 20 mln PLN. Realizacja postawionego celu zwiększenia liczby zamówień i ukształtowana tożsamość Spółki pozytywnie wpłyną na stałą obecność na rynkach globalnych.


A.G.: Na co przeznaczone zostały środki w wysokości ponad 490 tys. zł pozyskane z emisji akcji serii G?

G.O.: Środki, które pozyskaliśmy z emisji serii G, zostały przeznaczone na umożliwienie pełnego wykorzystanie obecnych mocy produkcyjnych, co przyczyni się do zwiększenia produkcji opraw i systemów oświetleniowych.


A.G.: W styczniu Spółka poinformowała o zmniejszeniu wartości pożyczki udzielonej przez Silva Capital Group SA do 425 tys. zł oraz obniżeniu jej oprocentowania. Czy mniejsze koszty finansowe wpłyną znacząco na wyniki Spółki?

G.O.: W porównaniu z wieloma innymi podmiotami wysokość finansowania Spółki kapitałem zewnętrznym nie jest na nadmiernie wysokim poziomie. Ta korzystna zmiana nie wpłynie znacząco na wyniki finansowe Spółki, ponieważ finansowanie zewnętrzne jest znaczącym, lecz nie kluczowym czynnikiem w rachunku wyników Luxima S.A.


A.G.: Czy nie uważa Pan, że dobrym posunięciem byłoby przeprowadzenie scalenia akcji, co poprawiłoby płynność obrotu?

G.O.: Scalenie akcji jest odpowiednim krokiem. Przemawia za tym możliwość zmniejszenia fluktuacji kursu akcji. Pozytywnie wpływa to na poprawienie wizerunku firmy, zwiększenie atrakcyjności inwestycyjnej papierów. Wychodzę z założenia, że dla Luxima S.A. głównym czynnikiem wpływającym na płynność obrotu jest zwiększenie zainteresowania jak największej liczby inwestorów ofertą produktową Spółki poprzez kształtowanie pozytywnego i rzetelnego wizerunku firmy. Niedawno została zatwierdzona nowa strategia, która podkreśli zalety naszej oferty. Jej główne założenia skupiają się wokół rozbudowy i umacniania kanałów sprzedaży, globalnej dystrybucji naszych produktów, jak również rozszerzenia asortymentu.


A.G.: Na polskim rynku kapitałowym notowane są inne podmioty z Państwa branży, m.in. LUG, ES-System czy Lena Lighting. Jak na ich tle ocenia Pan wycenę rynkową akcji Luxima?

G.O.: Moim zdaniem wycena rynkowa Luxima S.A. nie w pełni odzwierciedla potencjał Spółki. Muszę nadmienić, że według najnowszego rankingu 1000 największych polskich przedsiębiorstw przeprowadzonego przez „Gazetę Finansową” zostaliśmy umieszczeni na czwartej pozycji w swoim segmencie. Po wdrożeniu nowej strategii oraz koncentracji wysiłków na eksploracji nowych rynków, dużo łatwiej będzie porównywać Luximę do innych spółek z branży oświetleniowej notowanych na rynku NewConnect. Jestem przekonany, że to porównanie wypadnie na naszą korzyść.


A.G.: Jak dużą rolę właśnie w wycenie rynkowej spółek giełdowych odgrywają dzisiaj ich Relacje Inwestorskie? Którymi kanałami warto komunikować się z akcjonariuszami?

G.O.: Relacje inwestorskie znacząco wpływają na wycenę spółki. Otwarta, uczciwa i rzetelna polityka informacyjna pozwoli na zmniejszenie asymetrii informacyjnej pomiędzy tzw. "insiderami" a akcjonariuszami spółki. Spółka stanowi ich własność i nie powinno być pomiędzy tymi dwiema grupami dysproporcji w dostępie do informacji na temat organizacji i funkcjonowania spółki. Planowana strategia uwzględnia zmiany w polityce informacyjnej by przyczynić się do zwiększenia zainteresowania większej liczby inwestorów działalnością Luxima S/A. Zawarliśmy umowę z jedną wyspecjalizowanych agencji IR, aby pomogła nam docierać z rzetelną informacją na rynek finansowy.

Podstawowe informacje, takie jak sprawozdania finansowe i raporty można znaleźć w komunikatach EBI/ESPI. Na stronie www.luxima.com.pl są umieszczone wszystkie niezbędne informacje. Chcę wykorzystać stronę www Spółki również do przekazywania szerszych informacji o naszej działalności. Kolejnym bardzo ważnym kanałem komunikacji firmy z inwestorami są portale społecznościowe, które odzwierciedlają kulturę, tożsamość firmy i pozwalają na prowadzenie dialogu. Nowa strategia uwzględnia optymalne wykorzystanie liczących się kanałów komunikacji z rynkiem.


A.G.: Czy rynek NewConnect ma przed sobą dobre perspektywy? Jakie zmiany powinna wprowadzić GPW w Warszawie w jego funkcjonowaniu, aby inwestorzy zwiększyli swoją aktywność na tym rynku?

G.O.: Wierzę, że rynek NewConnect jest miejscem, na którym pojawiają się i będą pojawiać się ciekawe i nowatorskie przedsięwzięcia gospodarcze. Podstawowe zadanie regulatora powinno polegać na wymuszeniu na Emitentach przekazywania jak najszerszej i rzetelnej informacji o spółkach. Ważne by inwestorzy decydujący się na inwestowanie w spółki o podwyższonym ryzyku mogli podejmować swoje decyzje świadomie na podstawie wyczerpujących i najważniejsze – rzetelnych informacji.


A.G.: Bardzo dziękuję za rozmowę.


LUX
Grzegorz Oleś, Prezes Zarządu Spółki Luxima S.A.