Wywiad z Grzegorzem Kolawą - Prezesem Zarządu Spółki Eurocent S.A.

.png


Z Grzegorzem Kolawą, Prezesem Zarządu Spółki Eurocent S.A., o profilu działalności, strategii rozwoju, konkurencji w branży oraz funkcjonowaniu na rynku kapitałowym, rozmawia Artur Górski z serwisu NewConnector.pl:


Artur Górski: Spółka Eurocent S.A. przeprowadziła już ofertę prywatną i planuje zadebiutować na rynku NewConnect w najbliższych tygodniach. Jakie były przyczyny podjęcia decyzji o pozyskaniu kapitału właśnie poprzez alternatywny rynek?

Grzegorz Kolawa: Przede wszystkim chciałbym zaznaczyć, że decydując się na upublicznienie spółki poprzez debiut na NewConnect pozyskanie finansowania nie było naszym głównym celem. Wiedza i wieloletnie doświadczenie w funkcjonowaniu na rynku usług finansowych spowodowały, że doszliśmy do wniosku, iż najistotniejsze wartości w naszej branży to wiarygodność i przewidywalność w relacjach z Klientami oraz z Inwestorami, a te można uzyskać poprzez prowadzenie transparentnego biznesu. Idea wejścia na NewConnect zrodziła się około 2 lat temu. Od tamtego czasu spółka, pod nadzorem specjalistów, dostosowywała swoje procedury, regulaminy i systemy do tych, które są wykorzystywane przez czołowe instytucje finansowe, a także do regulacji obowiązujących podmioty notowane w Alternatywnym Systemie Obrotu.


A.G.: Ile środków udało się zdobyć z emisji akcji oraz na co zostaną one przeznaczone?

G.K.: Oferta prywatna, którą przeprowadziliśmy w ostatnim czasie była naszym pierwszym, bardzo ostrożnym krokiem pozyskiwania finansowania zewnętrznego. Pozyskane z niej 0,5 mln złotych przeznaczone zostanie na zwiększenie poziomu sprzedaży oferowanych pożyczek, a także działania o charakterze promocyjnym wspierające sprzedaż. Chciałbym przy tym zaznaczyć, że owa ostrożność wynika nie z braku wiary w sukces naszego przedsięwzięcia, a z odpowiedzialności za powierzone zaufanie Inwestorów.


A.G.: Czy mógłby Pan przybliżyć inwestorom profil działalności Spółki?

G.K.: EUROCENT S.A. działa na rynku usług finansowych od 2004 roku. Specjalizujemy się w udzielaniu pożyczek gotówkowych Klientom będącym osobami fizycznymi. W swojej ofercie posiadamy pożyczki o wartości do 2000 zł spłacane w systemie tygodniowym. Wartość udzielonej pożyczki i termin spłaty dostosowane są do sytuacji finansowej i indywidualnych możliwości każdego Klienta.


A.G.: Jak kształtuje się obecnie obszar terytorialny Państwa działalności? Czy planowane jest ekspansja terytorialna?

G.K.: Początkowo działalność spółki prowadzona była jedynie na południu Polski. W miarę upływu czasu spółka nie tylko rozwijała portfel oferowanych produktów, ale jednocześnie rozszerzała zasięg terytorialny działalności. Obecnie prowadzimy aktywną sprzedaż naszych pożyczek na terenie 11 województw. W ostatnim czasie, również dzięki środkom pozyskanym w ramach oferty prywatnej, rozpoczęliśmy rozwój działalności w województwie wielkopolskim. W chwili obecnej planujemy dalszą ekspansję terytorialną, jednak będzie ona uwarunkowana pozyskaniem finansowania o wyższej wartości.


A.G.: W jaki sposób pozyskiwani są nowi klienci? Które kanały sprzedażowe są wykorzystywane przez Spółkę?

G.K.: Znaczna liczba Klientów zapisanych w naszej bazie to osoby, które od dłuższego czasu korzystają z naszych usług. Bardzo cenimy sobie tych Klientów i zaufanie, którym nas darzą. Fakt, że wielokrotnie korzystają z naszej oferty, świadczy o zadowoleniu ze współpracy z nami, co daje nam ogromną satysfakcję. Zdajemy sobie jednak sprawę, że tylko ciągłe pozyskiwanie nowych Klientów umożliwi nam realizację założonej strategii i dynamiczny rozwój spółki.

W branży, w której działamy najlepszym i najcenniejszym kanałem pozyskiwania nowych Klientów jest polecenie naszej firmy przez usatysfakcjonowane osoby, które miały możliwość skorzystania z naszych produktów. Tego typu działanie niesie za sobą podwójną wartość. Po pierwsze powiększa się baza naszych Klientów, a po drugie dostajemy czytelny sygnał o zadowoleniu dotychczasowego Klienta z oferowanego produktu i obsługi. Niezależnie od tego, nowi Klienci pozyskiwani są bezpośrednio przez naszych przedstawicieli finansowych. Aby wspomóc prace działu operacyjnego prowadzimy intensywne działania promocyjne poprzez kolportaż materiałów reklamowych, ogłoszenia w lokalnych wydawnictwach oraz plakaty reklamowe przy jednoczesnym monitorowaniu skuteczności wybranych przez nas narzędzi promocji.


A.G.: Czy konkurencja w branży jest obecnie znacząca? Co należy zaliczyć do Państwa przewag konkurencyjnych?

G.K.: Rynek, na którym działamy, mimo obecności niezagrożonego - na dzień dzisiejszy - lidera, składa się z dużej ilości firm konkurencyjnych, z których każda ma mocno rozbudowaną siatkę sprzedaży w określonych regionach.

EUROCENT S.A. od samego początku działalności stara się świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Naszą mocną stroną jest oferowanie pożyczek z obsługą w domu Klienta – od złożenia wniosku przez udzielenie pożyczki i dostarczenie gotówki bezpośrednio do domu Klienta, aż po odbiór rat w dostosowanym do Klienta terminie. Dzięki takim działaniom Klienci mają poczucie bezpieczeństwa i komfortu, a przede wszystkim dyskrecji. Reasumując, staramy się dostosowywać nasze produkty do indywidualnych potrzeb oraz możliwości klienta.


A.G.: Na rynku NewConnect notowanych jest kilka spółek, które zajmują się podobną działalnością m.in. Marka, Wierzyciel czy SMS Kredyt. Jak oceniłby Pan funkcjonowanie Eurocent na tle tych podmiotów?

G.K.: Znajomość branży, a przede wszystkim mocnych stron konkurencji determinuje nasz stały rozwój. Wymienione przez Pana podmioty funkcjonują na rynku porównywalnie długo jak EUROCENT S.A. Chciałbym zwrócić uwagę, że przytoczone przez Pana Spółki od początku notowania na NC informują o stałym rozwoju, co według mnie świadczy, z jednej strony o potencjale rynku na którym działamy, a z drugiej strony o różnorodności naszych ofert. Świadcząc usługi dla podobnej grupy docelowej Klientów używamy różnych narzędzi, dlatego każdy znalazł swoją niszę.

W tej chwili skupiamy się na wdrożeniu przyjętej strategii dynamicznego rozwoju, a jej pomyślna realizacja może nam umożliwić osiągnięcie celów, które sobie stawiamy. Wierzę głęboko, że podobnie jak nasza konkurencja, będziemy mogli informować Inwestorów o ciągłym dynamicznym rozwoju.


A.G.: Z pewnością w takim biznesie najważniejsi są ludzie. Jak zbudowana jest struktura organizacyjna Spółki?

G.K.: Istotą prowadzonego przez nas biznesu jest wyspecjalizowana obsługa Klienta, a ta możliwa jest wyłącznie dzięki pracownikom Działu Operacyjnego. Na dzień dzisiejszy obsługiwane przez nas terytorium podzielone jest na sześć Regionów, za pracę których odpowiadają Kierownicy Regionalni ds. Rozwoju. Każdy Region obsługiwany jest przez kilku Kierowników ds. Sprzedaży, których zadaniem jest zbudowanie swojej grupy sprzedawców złożonej z Koordynatorów i Przedstawicieli. Spółka posiada Dział Wsparcia Operacyjnego, który odpowiada za szkolenia, windykację, pracę biur regionalnych oraz rozwój systemów informatycznych używanych do sprzedaży pożyczek i rozliczania pracowników. Dodatkowo w Spółce istnieje wewnętrzny Dział Administracji odpowiadający za obsługę księgowo-kadrową. Prace wszystkich Działów nadzorowane i rozliczane są przez Zarząd Spółki.

Obecnie w Spółce zatrudniamy ponad 500 osób i tylko dzięki ich pracy, zaangażowaniu i ciągłej motywacji możemy stale się rozwijać, realizować przyjętą strategię oraz myśleć z wiarą o najbliższej przyszłości.


A.G.: Czym charakteryzuje się system IT należący do firmy? Jak bardzo ułatwia on pracę pracownikom?

G.K.: Spółka korzysta z systemu stworzonego i aktualizowanego na jej zlecenie przez podmiot zewnętrzny. Narzędzie to pozwala pracownikom - w szybki sposób - wysłać wniosek Klienta o pożyczkę i uzyskać informację o zgodzie na zawarcie umowy pożyczki lub jej braku - tzw. centralny system akceptacji. Równocześnie, dzięki systemowi, pracownicy mają stały dostęp do informacji na temat wartości i ilości udzielonych pożyczek, wysokości rat i terminów spłaty pożyczki. Dodatkowo, wykorzystywane narzędzie stanowi dla Zarządu spółki podstawę rozliczania i kontroli pracowników.

Spółka jest w końcowym etapie prac nad własnym, autorskim systemem, który umożliwi jeszcze szybszą i bardziej efektywną obsługę Klientów. Wdrożenie nowego rozwiązania technicznego ułatwi i usprawni pracę naszych pracowników przy zachowaniu korzyści wynikających z użytkowania obecnego systemu.


A.G.: Z jakich elementów składa się Państwa strategia rozwoju? Jakie czynniki pozwalają Spółce budować własną wartość?

G.K.: Naszym głównym celem jest osiągnięcie wysokiej pozycji w branży, doskonalenie metod zarządzania, podnoszenie jakości oferowanych produktów i prestiżu marki. Przyjęta strategia zakłada stałe rozszerzanie obszaru działalności poprzez zacieśnianie siatki sprzedaży na obecnie obsługiwanych terenach, a także ekspansję na nowe tereny oraz rozbudowę portfela oferowanych pożyczek. Myślimy też o rozbudowaniu kanałów sprzedaży, w taki sposób, aby jak najefektywniej obsługiwać naszych Klientów i aby docierać do tych Klientów, którym obecnie nie możemy zaproponować naszych produktów. Dodatkowym elementem strategii jest wykorzystanie posiadanego potencjału do rozwoju nowego pionu działalności, który będzie nas wyróżniał spośród konkurencji.


A.G.: O jakie produkty rozszerzana będzie oferta firmy?

G.K.: EUROCENT S.A. rozpoczęła działania mające na celu efektywną sprzedaż polis ubezpieczeniowych. Planujemy, na mocy umów zawartych z towarzystwami ubezpieczeniowymi, oferować naszym Klientom atrakcyjne warunki ubezpieczeń komunikacyjnych. Produkt ten traktujemy jako projekt i chcemy sprawdzić czy nasi Klienci będą zainteresowani również innymi produktami oferowanymi przez Eurocent S.A. Wierzymy, że ten projekt zakończy się sukcesem, tym niemniej cały czas skupiamy się na naszym podstawowym profilu działalności. W tym zakresie chcemy nieustannie rozwijać swoją ofertę o nowe produkty i kanały dystrybucji dostosowując się do zmiennych trendów kierujących rynkiem.


A.G.: Do słabych stron Eurocent S.A. zalicza się mało rozpoznawalną markę oraz słabe działania w obszarze marketingu. W jaki sposób zamierzacie Państwo poprawić te elementy?

G.K.: Rozwój marki jest istotnym elementem naszej strategii. Planujemy zwiększać prowadzoną działalność promocyjną przede wszystkim za pomocą obecnie wykorzystywanych narzędzi. Prowadzimy weryfikację skuteczności tych działań pytając naszych Klientów z jakich źródeł dowiedzieli się o naszej firmie i zwiększamy nakłady na promocję w najbardziej efektywnych środkach przekazu. Nie wykluczamy również wykorzystywania do promocji dodatkowych, niestosowanych przez nas dotychczas, środków przekazu. Nie ukrywam również, że liczymy na wzrost rozpoznawalności marki w związku z debiutem na NewConnect i uzyskaniem statusu spółki publicznej.


A.G.: W analizie SWOT Spółki wśród zagrożeń można znaleźć zmiany regulacji prawnych. Czy nie obawia się Pan planowanej zmiany w postaci ograniczenia maksymalnego RRSO, czyli Rzeczywistej Rocznej Stopy Oprocentowania?

G.K.: Uważnie obserwujemy rozwój sytuacji związanej z planowanymi zmianami przepisów regulujących działalność naszej branży, między innymi tych związanych z ograniczeniem Rzeczywistej Rocznej Stopy Oprocentowania. Do czasu ich wprowadzenia nie planujemy podejmowania żadnych decyzji dotyczących diametralnych zmian prowadzonego przez nas biznesu. Mając na uwadze ogromny wpływ przedmiotowych zmian na nasz rynek opracowaliśmy już pewne rozwiązania, które umożliwią nam sprawne dostosowanie się do nowej sytuacji.


A.G.: Z czego wynikały wysokie koszty finansowe, który przyczyniły się do straty netto poniesionej przez Spółkę w 2010 r.?

G.K.: Strata netto odnotowana w sprawozdaniu finansowym za 2010 rok wynikała z przejęcia dwóch spółek franczyzowych – Eurocent VII Sp. z o.o. oraz Eurocent XIII Sp. z o.o., a także zmian w prowadzeniu rachunkowości, które to pod okiem specjalistów przeprowadziliśmy przygotowując się do debiutu na rynku NewConnect.

A.G.: Czy mógłby Pan przedstawić obecną strukturę akcjonariatu Eurocent po przeprowadzeniu oferty prywatnej?

G.K.: Przeprowadzona oferta prywatna, ze względu na swoją niską wartość, nie wpłynęła w diametralny sposób na zmiany w strukturze akcjonariatu. W chwili obecnej podwyższenie kapitału zakładowego, uwzględniające ostatnią emisję akcji, nie zostało jeszcze wpisane w Krajowym Rejestrze Sądowym; po jego rejestracji kapitał zakładowy będzie wynosił 240.495,00 zł. Jako główny akcjonariusz posiadam ponad 67% akcji Spółki. Drugim znacznym akcjonariuszem jest mój pierwszy wspólnik, który przystąpił do spółki na długo przed pierwszymi planami upublicznienia – posiada on ponad 22% akcji. Pozostałe akcje są w posiadaniu 12 akcjonariuszy będących osobami fizycznymi i krajowymi osobami prawnymi.


A.G.: Jaka będzie polityka Spółki w zakresie wypłaty dywidendy?

G.K.: Spółka nie planuje wypłaty dywidendy w przeciągu najbliższych 3 lat. W związku z realizacją przyjętej strategii wypracowany zysk będzie w całości przeznaczany na zwiększanie sprzedaży i rozwój spółki. Ufamy, że nasi Akcjonariusze w pełni utożsamiają się z naszą polityką w zakresie wypłaty dywidendy.


A.G.: Czy będą Państwo rozważali pozyskiwanie kapitału na dalszy rozwój poprzez emisję obligacji korporacyjnych i wprowadzanie ich do obrotu na rynku Catalyst?

G.K.: Dalszy rozwój spółki planujemy finansować kapitałem dłużnym. W chwili obecnej jesteśmy w trakcie decydujących rozmów dotyczących tych planów. Od ich przebiegu będzie zależało czy wyemitowane przez nas obligacje będą notowane na rynku Catalyst. Ostatecznie, po uwzględnieniu wysokości finansowania, oprocentowania i dodatkowych kosztów z tytułu emisji obligacji, wybierzemy najkorzystniejszy dla Spółki wariant pozyskiwania kapitału.


A.G.: Dość znaczącym czynnikiem w kształtowaniu wyceny rynkowej spółek są dzisiaj relacje inwestorskie. Jak postrzega Pan ten element związany z byciem spółką publiczną oraz jakimi kanałami Spółka będzie się komunikowała z akcjonariuszami i potencjalnymi inwestorami?

G.K.: Jestem głęboko przekonany, że transparentna polityka prowadzenia biznesu i dbałość o relacje inwestorskie w dużym stopniu przyczyniają się do kreowania wizerunku spółki, a także do prawidłowej oceny jej wartości. Już w tej chwili o najistotniejszych sprawach dotyczących działalności spółki informujemy za pośrednictwem korporacyjnej strony internetowej. Jako spółka publiczna będziemy realizować politykę informacyjną głównie przy pomocy raportów bieżących i okresowych. W związku z chęcią dynamicznego rozwoju i budowy marki planujemy również informować Inwestorów o najistotniejszych wydarzeniach poprzez publikacje w mediach biznesowych.


A.G.: W jakiej fazie rozwoju znajduje się obecnie rynek NewConnect? Co należałoby usprawnić w jego funkcjonowaniu, aby zachęcić większą liczbę inwestorów do lokowania środków w akcje spółek na nim notowanych?

G.K.: Rynek NewConnect cały czas cieszy się dużą popularnością wśród spółek pragnących upublicznienia, a dla których wymogi rynku podstawowego są zbyt wysokie. Uwaga Zarządu Giełdy skupiona na wiarygodności podmiotów wprowadzanych do alternatywnego systemu obrotu mogłaby w pozytywny sposób wpłynąć na zainteresowanie Inwestorów akcjami spółek notowanych na NewConnect. Wierzę, że niebawem sytuacja na giełdzie ulegnie stabilizacji i Inwestorzy rynku NewConnect odnotują wzrosty kursów posiadanych akcji, a ponoszone przez nich ryzyko zostanie odpowiednio zrekompensowane.


A.G.: Bardzo dziękuję za rozmowę i życzę udanego debiutu.