Z Andrzejem Plakiem, Prezesem Zarządu Spółki IBC Polska F&P, która zadebiutuje jutro na rynku NewConnect, o prowadzonej działalności biznesowej, konkurencji w branży, budowie Grupy Kapitałowej oraz o planach na najbliższe lata, rozmawia Artur Górski z serwisu NewConnector.pl:
Artur Górski: Spółka IBC Polska F&P zadebiutuje w dniu jutrzejszym na rynku NewConnect. Dlaczego wybrali Państwo właśnie to źródło pozyskiwania kapitału?
Andrzej Plak: Debiut na rynku NewConnect poza pozyskanym kapitałem daje duże możliwości jeśli chodzi o budowę świadomości marki oraz uwiarygodnienie Spółki w oczach dotychczasowych oraz potencjalnych kontrahentów.
A.G.: Jak dużo środków udało się zdobyć w ofercie prywatnej i na co zostaną one przeznaczone?
A.P.: Oferta Prywatna została skierowana do inwestorów indywidualnych, w ramach oferty pozyskaliśmy przeszło 600 tys. złotych, które zostały przeznaczone na rozwój działu zajmującego się sprzedażą urządzeń gastronomicznych oraz zwiększenie środków obrotowych.
A.G.: Czy mógłby Pan scharakteryzować przedmiot działalności prowadzonej przez Spółkę?
A.P.: Obecnie z oferty Emitenta oraz usług serwisowych IBC Euroserwis sp. z o.o. korzystają zarówno producenci piwa oraz napojów bezalkoholowych, jak i minibrowary, hotele, puby, dyskoteki i restauracje zaopatrując się w urządzenia do dystrybucji napojów i wyposażenia baru. Innym obszarem działalności spółki jest dostawa, montaż i serwis urządzeń wyposażenia kuchni oraz zaplecza kuchennego w sieciach restauracji typu fast food. Ciekawą innowacją wprowadzoną przez IBC Polska F&P S.A. do oferty było stworzenie własnego studia projektowego, w którym powstają indywidualne projekty kolumn do piwa oraz aranżacji baru. Uzupełniająco Emitent oferuje swoim klientom możliwości przygotowania materiałów wspierających sprzedaż (POS – point of sales).
A.G.: Jak wyglądają udziały poszczególnych segmentów biznesowych w przychodach IBC Polska? Które z nich pozwalają na uzyskiwanie najwyższych rentowności?
A.P.: W chwili obecnej największą wartość sprzedaży w strukturze grupy IBC Polska stanowią elementy instalacji napojowych wraz z pracami instalacyjnymi oraz serwis urządzeń.
A.G.: Historia Spółki sięga 1995 r. W jaki sposób zmieniło się od tego czasu otoczenie biznesowe oraz wymagania klientów?
A.P.: Rynek, na którym działa IBC Polska od 1995 roku, przeszedł dużą zmianę. Wiele małych browarów, które pierwotnie były klientami Spółki zostało wchłonięte przez największych graczy na rynku lub nie wytrzymało konkurencji z międzynarodowymi korporacjami. Sprawiło to, że Emitent musiał przestawić się na współpracę z dużymi koncernami i dostosować się do wymagań większych partnerów. W chwili obecnej obserwujemy renesans mini browarów i browarów restauracyjnych, co w połączeniu z wysokim standardem świadczeń IBC Polska rokuje pozytywnie na przyszłość.
A.G.: Czy konkurencja w Państwa branży jest w Polsce znacząca? Jakie są bariery wejścia na rynek?
A.P.: Na rynku istnieje kilka podmiotów rywalizujących z Emitentem, jednak żaden z nich nie świadczy tak kompleksowych usług. Dla nowych firm, które chciałby pojawić się na rynku największą barierą jest zbudowanie odpowiednich relacji z producentami sprzętu, a brak posiadania ogólnopolskiej sieci serwisowej znacznie utrudnia rozmowy z największymi sieciami restauracji oraz browarami.
A.G.: Co należy zaliczyć do przewag konkurencyjnych IBC Polska?
A.P.: Przewagą konkurencyjną IBC Polska F&P S.A. jest możliwość kompleksowej obsługi klienta rozpoczynając od projektu poprzez wykonanie, montaż i serwis, który wykonywany jest przez spółkę zależną IBC Euroserwis sp. z o.o.
A.G.: Z jakimi znanymi markami Państwo współpracują? Czy kooperacja z tymi klientami ułatwia pozyskiwanie nowych?
A.P.: Spółka współpracuje z największymi graczami na rynku oraz małymi przedsiębiorstwami. Do najbardziej rozpoznawalnych marek można zaliczyć McDonald’s, KFC, Pizza Hut, Burger King, Starbucks, Żywiec, Tyskie, Warka, Carlsberg, Lech, Okocim, Heineken, Pepsi-Cola i Coca-Cola, Red Bull i wiele innych. Współpraca z największymi graczami na rynku i konieczność spełniania wyśrubowanych standardów zdecydowanie ułatwia nawiązywanie współpracy z kolejnymi partnerami.
A.G.: Czy Spółka posiada opracowaną strategię rozwoju? Z jakich elementów została ona zbudowana?
A.P.: IBC Polska F&P S.A. w następnych latach zamierza wygrywać rywalizację z konkurencją poprzez proponowanie kompleksowych rozwiązań dla sektora HoReCa. Szczególnie istotnym z punktu widzenia kompleksowości rozwiązań będzie rozwój działu zajmującego się projektowaniem oraz poszerzenie oferty Emitenta o urządzenia gastronomiczne nowych dostawców.
A.G.: Czym zajmuje się spółka IBC Euroserwis? Jak bardzo są to usługi komplementarne wobec IBC Polska?
A.P.: IBC Euroserwis sp. z o.o. została powołana w odpowiedzi na dużą ilość zamówień dotyczącą usług serwisowania oraz napraw urządzeń do wyszynku piwa. W kolejnych latach zakres usług IBC Euroserwis sp. z o.o. został rozszerzony o serwis urządzeń chłodniczych do sprzedaży produktów w punktach detalicznych oraz o serwis urządzeń gastronomicznych. Równocześnie IBC Euroserwis sp. z o.o. rozwinęła ogólnopolską sieć ponad 100 punktów serwisowych obsługujących kompleksowo i niezwłocznie swoich klientów.
A.G.: Jakie korzyści odnoszą oba podmioty dzięki byciu w jednej Grupie Kapitałowej?
A.P.: Ścisła współpraca spółek w grupie kapitałowej umożliwia osiąganie wielu efektów synergii oraz pewnych korzyści podatkowych.
A.G.: Czy korzystają Państwo z dotacji w ramach środków z Funduszy Unii Europejskiej?
A.P.: Spółka aktywnie poszukuje środków na finansowanie działalności, najlepszym tego przykładem jest pozyskanie dotacji w ramach PO IG 3.3.2 na sfinansowanie kosztów związanych z debiutem na rynku NewConnect. Jednocześnie wspólnie z naszym Autoryzowanym Doradcą - Prometeia Capital - monitorujemy rynek funduszy unijnych i przygotowujemy się do składania kolejnych wniosków.
A.G.: Jak kształtuje się struktura akcjonariatu Spółki po przeprowadzeniu private-placement’u?
A.P.: W chwili obecnej przeszło 80% akcji i 90% głosów znajduje się w rękach Prezesa i Wiceprezesa Zarządu. Pozostałe akcje znajdują się w rękach inwestorów indywidualnych.
A.G.: Czy Spółka ma w planach przejście w najbliższych latach na rynek regulowany GPW?
A.P.: W przypadku osiągnięcia odpowiedniej kapitalizacji i ustabilizowania się sytuacji na rynku giełdowym nie wykluczamy decyzji o przejściu na rynek regulowany.
A.G.: Jaka będzie polityka dywidendowa IBC Polska? Czy akcjonariusze będą mogli liczyć na podzielenie się z nimi wypracowanym zyskiem?
A.P.: W przypadku pozytywnej realizacji planów rozwojowych IBC i osiągania nadwyżek finansowych wyższych niż potrzeby inwestycyjne Emitenta nie wykluczamy wypłaty dywidend.
A.G.: Wyceny spółek na rynku wtórnym są znacznie atrakcyjniejsze dla inwestorów niż w ofertach prywatnych. Z czego wynika Pana zdaniem taka sytuacja i jak przekłada się ona na pozyskiwanie kapitału?
A.P.: Nie jest to regułą, jednak sytuacja, w której wiele spółek po debiucie traci na wartości znacznie utrudnia przeprowadzenie oferty prywatnej.
A.G.: Czy relacje inwestorskie są obecnie istotnym czynnikiem w kształtowaniu wartości rynkowej spółek? Jakimi kanałami będą się Państwo komunikowali z akcjonariuszami oraz potencjalnymi inwestorami?
A.P.: W naszej ocenie współpraca z inwestorami i dbanie o relacje inwestorskie są bardzo ważnym aspektem jeśli chodzi o kreowanie wartości spółki. W celu utrzymania najwyższej jakości relacji inwestorskich posiadamy kontakt mailowy dostępny dla inwestorów oraz realizować będziemy spotkania z zarządem spółki przeznaczone dla inwestorów.
A.G.: Bardzo dziękuję za rozmowę i życzę udanego debiutu.